HTML

Das Model

Tech, zene, közélet, politika talán. Személyes nem igazán.

Greader Shared

Nincs megjeleníthető elem

Podcast

Nincs megjeleníthető elem

Flickr

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Hajtómű

2006.11.03. 09:06 Balint

Az első váltó folyamatos állítgatása egyike azon tüneteknek, melyet a lánckerék betegsége produkál. Történt ugyanis, hogy az első pár hónapban belevertem két db. nyolcast (a legnagyobb és a középső fogaskerékbe egyet-egyet). Akkor nagyon megrémültem, hogy ez mekkora fos, de a szervízben azt a megnyugtató választ kaptam, hogy "bár csak az enyémben lenne ekkora".

Aztán a minap forgattam az októberi para-bikemag-et (para: ajándék, ingyér való volt, nem fizettem érte), amelyben pont az enyiméhez hasonló Truvativ (Blaze, de az enyimé Iso-flow) hajtóműre panaszkodik a kedves cikkíró. Történt ugyanis, hogy ő is belerakott egy nyolcast, amelytől az egész váltórendszer borul.

Itt tartunk 2006-ban és a bicikligyártás titán-karbon őrületben tobzódik. Minden évben minden eszköz mégjobb, mégszebb, méggyorsabb, mégpontosabb és nem mégolcsóbb. Közben alapvető hiányosságokat nem képes megoldani.

Ilyen ez a hajtómű probléma, de ugyanilyen a külső váltó léte. Vagy tekintsük a láncot magát.

Mostanra - hála a Rohloff-nak - van működő 14(!) sebességes agyváltónk. Ára persze az egekben. Meglepő módon sem a Shimano, sem az Sram nem képes hasonló felhasználásra agyváltót tervezni (trekkingre van, de azt talán nem vinnéd ki kisebb göröngyre se). A kardán meghajtás ugyanilyen. Létezik, kisebb gyártók már alkalmazzák, de a nagyok erre is képtelenek. Pedig búcsút mondhatnánk végre a láncnak, lenne egy zárt rendszerünk, amelynek így az élettartama, megbízhatósága és igénytelensége simán veri a láncot.

Tény, hogy kevesebbet lehetne buzerálni a biciklit, nem állna ki belőle annyi bowden, meg csavar, de talán a felhasználóknak (gyk. mezei biciklistáknak) kéne kerékpárt gyártani és nem a buzoidoknak.

Persze jön az alapérv, hogy "legyen minden a legegyszerűbb". A sima váltó a legegyszerűbb, a sima lánc a legegyszerűbb, stb.  Ez igaz apám 25 éves Favoritja esetén, de nem igaz egy ma kapható gépnél. A váltókar mechanikája már egy extra kivitel, főleg ha egyben fékkar is. A láncnak bírnia kell az oldalirányú hajlást is, minden külső alkatrésznak tűrnie kell port, vizet és sarat. Tényleg a legegyszerűbb a legjobb, ha ilyen széles a felhasználás? Ha olyan egyszerű, akkor miért kerül egy vagyonba? 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dasmodel.blog.hu/api/trackback/id/tr27175270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása