HTML

Das Model

Tech, zene, közélet, politika talán. Személyes nem igazán.

Greader Shared

Nincs megjeleníthető elem

Podcast

Nincs megjeleníthető elem

Flickr

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Láncvonal

2007.06.06. 10:09 Balint

Az utóbbi napokban eléggé le voltam törve, mert hiába a mindenféle alkatrész, ha nem jön ki a láncvonal. Igen-igen, egysebességes biciklinél ez a legfontosabb dolog kb. Ez dönti el, hogy gurul vagy nem gurul.

Mi is az a láncvonal? A láncvonal általánosságban nem más, mint a hajtókaron pihenő középső lánctányér távolsága a bicikli hosszanti tengelyétől számítva. Gyk, ha hosszában félbevágnánk a biciklit, akkor milyen messze lenne onnét a középső lánctányér.

 


 

Egysebességes bicikliknél ez a szám azért fontos, mert a hátsó keréken csak egy lánckerék van, valamint a használt láncok nem hajlékonyak, így a láncnak magának egyenesnek kell lennie (1-2mm hibával max).

Az alapvető szabály az, hogy az ember előbb vegyen hátsó kereket és arra lánckereket (vagy menetes racsnit, hogy pontosan fogalmazzak) és utána nézze meg, milyen középcsapágy is kell.

Eddig a pontig nincs is semmi probléma, octalinkes középcsapágyból is elérhető 43.5, 47.5 és 50mm-es láncvonalú darab. No persze azt említsük meg, hogy a 43.5 az vagy Ultegra vagy Dura-Ace.

A probléma most jön. Sikerült egy olyan hajtókart venni hirtelen felindulásból, ami egy négy fogópontos shimano rendszerű Deore hajtókar. Ennek az az egyik jó tulajdonsága, hogy mind a három felszerelhető lánctányér különböző átmérőjű belső körrel rendelkezik. A legkisebb esetén ez érthető, de a két nagyobbik esetén már nem teljesen. Kb. 1 mm a különbség a két belső kör között, ami azt eredményezi, hogy a legnagyobb lánctányér nem rakható középső helyée. Ebből viszont az következik, hogy a gyári láncvonalakkal nem tudsz számolni, hiába szép az élet.

Mit lehet ilyenkor tenni? Az ember sírvafakad, elszontyolodik, majd megoldás után kutat. Egyes források szerint a BikePositive Denver névre hallgató hátsó agyának Dicta racsnival szerelt kombinációja 52mm-es láncvonalat ad ki. Amennyiben elfogadjuk azt a mérést, hogy a legnagyobb lánctányér a láncvonaltól 8-9mm mm távolságra van, akkor azt kapjuk, hogy a szükséges láncvonalunk középcsapágy tekintetében 52-8=44. Ez pedig nem más, mint a Dura-Ace / Ultegra szériákban elérhető 109.5mm tengelytávolsággal megáldott octalinkes monoblokkok lánctávolsága, ami 43.5mm.


Természetesen ennyire nem egyszerű az élet, hogy mindent eldobva önfeledt visongások közepette rohanjunk a legközelebbi boltba. Miért is?

  1. A Dura-Ace / Ultegra család középcsapágyait a hozzájuk való hajtókarokhoz tervezték, így nem tudni, hogy egy Deore esetén hogy alakulna a láncvonal.
  2. A Deore hajtókar kiképzéséből adódóan mindkét oldalon legalább 20mm-nek kell lennie a kilógó tengelynek.
  3. Az említett monoblokkok kifutó termékek.

Hogy valami sommás megállapítással legyen a végére: Egysebességes biciklit épíeni otthon, házilag szopás. Sok idő, nem olyan sok pénz és sok szopás.

Update: A Dura-Ace és társai Octalink V1, míg a Deore és testvérei Octalink V2 szabvány szerint készültek, a két szabvány teljesen inkompatibilis egymással. 

Szólj hozzá!

Címkék: speed shimano single monoblokk ace bikepositive denver dura lancvonal ultegra

A bejegyzés trackback címe:

https://dasmodel.blog.hu/api/trackback/id/tr48175149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása