Nem tudok visszaemlékezni, hogy mióta "diggelek". A profilom szerint kb. egy éve vagyok tag, de azt hiszem régebb óta ismerem az oldalt. Az minden esetre biztos, hogy az örökbétás fejlődés azon szakaszát már aktív tagként értem meg, amikor az oldal profilt bővített, nyitva politika, sport, tudomány és játékok felé. A bővítés után is maradtam a tech hírkenél, néha átnézve a tudományos részlegre.
Ami a korai (csak tech) Digg-ben szerethető volt az maga a modell. Az ember részesévé válhatott a hírkészítés folyamatának - főleg ha az upcoming stories szekciót böngészte. Maguk a hírek pedig elég jók voltak, a közösségi szerkesztésnek hála pedig a Slashdot-nál sokkal frissebb és tágabb spektrumot ölelt fel.
Egyáltalán nem gondolom, hogy a profil bővítés az okolható azért, hogy mostanra a Digg vesztett varázsából és ami ennél talán fontosabb: A minőséget tekintve halvány másolata korai önmagának.
Mostanra a Digg-en megjelenő hírek olyan igényességgel rendelkeznek, mint a legtöbb munkahelyen egymásnak küldözgetett vicces vagy épp végtelenül buta álhíreket újra bemutató PPT-k. A teljesség igénye nékül: Afrikai iPod, Szovjet Miki Egér, Nagyfelbontású NYC kép egy GE épület tetejéről vagy éppen Steve Jobs háza. De persze említhetném az összes Apple pletykát vagy bármelyik "10 legfontosabb dolog a ... szempontjából" típusú posztokat. Miközben ezek a posztok elérik a Funpic szintjét, 1000-2000 szavazattal kerülnek ki a főoldalra úgy, hogy a tech részbe posztolják be mindet.
Teszem fel a költői kérdést: Mi köze van Steve Jobs (amúgy visszafogott és kultúrált) házának bármilyen technológiához?
A Digg-et mostanra az Andy Warhol fémjelezte 15 perc hírnév mozgatja. Bulváros cím, hangazatos bemutatás, valami gyors és könnyen emészhető weboldal, teljesen mindegy, hogy témába vág-e és gyerünk. Az emberek pedig "diggelik", mint a barmok.
Ez persze nem elég. Az olyan érdekes és technológiai szempontból is igényes cikkek, mint az Ars Technica Amiga sorozata pedig 500 szavazattal megtűrt játékosok (négy nap alatt). Összehasonlítás képpen: A Retro MacOS Wordress Theme 800 digg-et kapott 13 óra alatt. Amikor benéztem a Tech/Programming részbe még siralmasabb látvány fogadott. A príma minőségű C++0x előadás (melyről itt már értekeztem) 1000 digg-et kapott. Ennek örülhetnénk is, de ne felejtsük el, hogy egy vicces kép fél nap alatt csinál 2000 digg-et...
A mostani Digg-et nézve ki merem jelenteni: A tömegeknek a LOL PICS kell, meg a Natgeo szintű, rövid és emészthető híre és jó sok Apple pletyka. Érték? Nem igazán. A közösségi tartalom szerkesztés ezen a szinten megbukni látszik, a Digg modell a populáció növekedésével bulvárt produkál. Sajnálom, pedig jól indult.